Sunday 28 February 2016

Al Quran pada anak-anak


Bilakah umur yang sesuai untuk anda perkenalkan Al Quran pada anak-anak?
Dah lama saya tunggu masa yang sesuai untuk post perkara ini.
Buatlah yang perlu dahulu.
Kemudian, seimbangkan.
Elakkan terlalu EKSTREME.
Dan elakkan budaya mengikut2.

Anak anda tak sama dengan anak kawan anda. Masing2 telah dianugerahkan dengan MULTIPLE INTELLIGENCE yang berbeza2. Raikan kelebihan setiap anak anda dengan apa yang Allah sudah anugerahkan pada mereka. BERSYUKUR. Move forward.

Saya suka post Ustaz Hasrizal baru2 ini : MEMANUSIAKAN vs MENGISLAMKAN anak2.

Pesan Ustaz Nouman Ali Khan:
"knowledge is second to character..."
"how much you learn, means nothing...
But how much you love Allah, Rasullullah SAW, the deen, means a lot of thing..."

Dan pesanan saya: NILAI MURNI KEMANUSIAAN adalah sangat penting dalam menjadikan anak anda seorang manusia. InsyaAllah bila hati bersih, baik... semuanya dapat diterima dengan baik, dan ini termasuklah hafazan.
Harap perkara ini membantu kita semua, Wallahualam.



Youtube : https://www.youtube.com/watch?v=pFVV3UetQos&feature=youtu.be


Read More

Friday 26 February 2016

Ada Apa Dengan Cikgu Kinderkaizen?


Let's check it out!













So?



Read More

KinderKaizen, At Its Best!


A Great Review by a Journalist : @abbyhakka 

Thank you so much Mommy Imran Imtiyaz dearest.. Hugs!

Read more here :


Facebook  :
https://www.facebook.com/drafzanmaria/photos/a.535810639811710.1073741826.535779603148147/1033061333419969/?type=3&theater


Read More

Thursday 25 February 2016

Aktiviti 'Estimation' ataupun Membuat Anggaran


Aktiviti Estimation ini adalah sebahagian dari KBAT atau HOTS. Skill ini adalah sangat penting berbanding dengan 'hafalan sifir' yang belum tentu di fahami oleh kanak-kanak. Pengalaman di UK mendedahkan kami kepada kanak-kanak berumur 4-5 tahun yang belum boleh membaca, tetapi hebat dalam melakukan ESTIMATION. And how is that?
Video ini memberikan sedikit idea berkenaan 'estimation', dan kami cuba untuk berkongsi dengan anda, bagaimana PROSES seorang kanak-kanak bernama Aalia melakukannya.
Lihat proses bagaimana 'photographic memory' berlaku di sini. Dengan hanya seimbas lalu, Aalia mencuba untuk mengira bilangan batang aiskrim yang di lihatnya.


Apa yang kami cuba lakukan?
1. Meningkatkan KBAT di kalangan kanak-kanak 4-8 years old di KinderKaizen.
2. Proses menganalisa nombor berlaku serentak dengan cubaan mengira (di mana Aalia cuba untuk make sense of berapa bilangan batang aiskrim yang dilihatnya).
3. Proses ini membantu kita dalam menganalisa sesuatu masalah, tetapi ini adalah permulaan kepada proses tersebut. Latihan yang kerap akan mengasah skill ini.
4. Kemampuan untuk menghasilkan matematik model. 
5. Kemampuan untuk melihat sesuatu masalah melalui Helicopter View.
Dan sebenarnya, ada banyak lagi...
Nota Kecil: Bukan mencari jawapan yang betul, tetapi mencari jawapan yang hampir tepat.


Youtube : https://www.youtube.com/watch?v=BePjnZNkdj0
Facebook : https://www.facebook.com/drafzanmaria/videos/vb.535779603148147/1032436266815809/?type=3&theater



Read More

Saturday 20 February 2016

Messy Play Is Fun!


Jemput intai antara contoh messy play yang kami lakukan di KinderKaizen :
Untuk menjayakan messy play, anda memerlukan Rules Cikgu 101:
  1.  Cikgu yang sporting
  2. Cikgu yang boleh jadi kawan pada anak-anak anda
  3. Cikgu yang professional yang boleh lakukan apa sahaja untuk menggembirakan kanak-kanak
  4. Cikgu yang tidak berkira untuk mengemas
  5. Cikgu yang keanak-anakan
  6. Cikgu yang memahami jiwa kanak-kanak
  7. Cikgu yang tidak boleh duduk diam
  8. Cikgu yang kreatif
  9. Cikgu yang boleh buat 5 suara
  10. Cikgu yang PENYAYANG

Messy Play is FUN!
Messy Play adalah sangat penting dalam perkembangan awal kanak-kanak.
Ianya boleh mendedahkan anak-anak kepada pelbagai aspek perkembangan seperti :
1. Gross motor skills atau lebih kepada perkembangan fizikal.
2. Personal, social and emotional development di mana tujuan utamanya adalah untuk create a HAPPY ENVIRONMENT. Bila anak-anak happy, kesediaan otak dalam menerima ilmu adalah lebih mudah.
3. Communication and language development seperti mendengar arahan, bergaul dengan kawan-kawan.
4. Perkembangan intellektual di mana anak-anak belajar tanpa sedar, banyak konsep yang seperti konsep matematik yang tersembunyi tetapi wujud dalam proses bermain ini.
5. Kreatif dengan melihat gelagat mereka yang biasanya berlaku tanpa di jangka.
6. Dan di sebabkan 'THERE IS NO RIGHT WAY' in messy play, ianya sesuai dalam persekitaran inklusif, di mana semua kanak-kanak boleh menyesuaikan diri mereka.
Pendek kata, MESSY PLAY creates HAPPINESS. Dan, a Happy Child brings a good and strong EQ (emotional quotient) dan menyediakan mereka dengan IQ (intelligent quotient). So, why worry Darjah 1 Linus? Bila mereka HAPPY, mereka lebih cepat belajar berbanding dengan mereka yang terlalu awal di dedahkan, dan sudah terdedah dengan stress seawal 4 tahun.

Youtube : https://www.youtube.com/watch?v=bYbFuQLVK_E
Facebook : https://www.facebook.com/KinderKaizen/?fref=ts

Read More

Friday 19 February 2016

PlayPhonics di KinderKaizen!


Apa itu PlayPhonics?

Belajar membunyikan huruf untuk menghasilkan perkataan, dan secara tidak langsung membantu proses mengeja dan penulisan huruf tersebut.
Kenapa?
Kerana secara kognitifnya (Putri Afzan Maria, 2013),
 otak kita memproses bahasa dengan asas bunyi.

Kenapa?
Kerana mengeja dengan menggunakan NAMA huruf dan mengeja dengan menggunakan BUNYI huruf memberikan 2 hasil yang berbeza 
- jika kita memahami bagaimana PROSES KOGNITIF dalam otak berfungsi.

Bagaimana?
Contoh: cuba eja MEMBACA
1. Gunakan NAMA huruf :
M-E-M-B-A-C-A
(em)+(ii)+(em)+(bi)+(ay)+(si)+(ay)= ? 
emiiembiaysiay

2. Gunakan BUNYI huruf :
M-E-M-B-A-C-A
(mm)+(eh)+(mm)+(b)+(aa)+(ch)+(aa)= ? 
mmehmmbaachaa

Mana yang lebih hampir?.. lebih logik akal? Dan yang paling penting, melalui satu proses kognitif yang boleh di terima akal?
Serius x susah pun... Kalau anda tahu basic nya... Lebih mudah...
Tapi tujuan PlayPhonics bukan untuk push anak2 reading, tetapi bermain sambil belajar membaca - yang penting, untuk tanamkan MINAT membaca, kita sangat perlu untuk buatkannya nampak MENARIK!

Join us in our Guided Reading 'PlayPhonics' Programme at KinderKaizen

In a ratio of 1:5, we will guide your child how to sound the letter, blend them, produce the actions and shapes, listen to the sounds and segment them... free writing at the end.This is the process of our Guided Reading.

You wanna grab a place for your child?Call us at 03 6261 6099 (office hour only).Limited spaces.

Facebook :

 https://www.facebook.com/KinderKaizen/photos/a.745406692192928.1073741828.745389998861264/968797433187185/?type=3&theater



Read More

Thursday 18 February 2016

Emotional Quotient


Tanda-tanda anak anda punya Emotional Quotient yang tinggi.
Jika kita mendedahkan anak2 dengan perkara2 selain dari komponen2 yang sepatutnya kita tackle pada 6 tahun pertama, belum tentu anak anda dapat capai EQ ini. Jom kita reflek diri kita, betulkah tindakan kita?
Masih belum terlambat untuk kita koreksi diri kita.
Read More

Cognitive Processes of Language Processing



Cognitive Processes of Language Processing (Putri Afzan Maria, 2013)

Hasil kajian selama 3-4 tahun, menelaah pelbagai kajian lepas berkenaan bagaimana otak ini memproses huruf dan perkataan. 

Untuk saya menyatakan ketidaksetujuan saya pada proses mengeja - sangat di sokong oleh banyak kajian lepas yang melihatkan permasalahan membaca perkataan; pendek kata adalah masalah disleksia. 

Khas buat ibubapa sekalian, proses membaca bukanlah semudah yang kita sangkakan. Kita pula kebanyakkannya sudah lupa proses kita dahulu. Apa yang kita tahu, semuanya dah lepas dan sekarang ini, kita sudah hebat membaca.

Bayangkan huruf2 ini di berikan pada anda. 



Saya ajukan soalan ini :

  1.  Boleh hafal tak simbol2 ini? 
  2.  Jika anda dominan tangan kanan, gunakan tangan kiri untuk menulis simbol ini, dan begitulah sebaliknya. Anda boleh menulis dengan cantik, atas garisan, sempurna.
  3.  Boleh bunyikan tak setiap nama simbol2 ini?
  4.  Sekarang, gabungkan simbol2 ini untuk hasilkan perkataan. Anda mampu?
  5.  Gabungkan perkataan untuk jadikan ayat. Mudah?
  6.  Bayangkan semua point di atas dilakukan dengan drilling setiap hari atau paksaan (tanpa rela) setiap hari.

Di atas adalah antara perkara yang berlaku dalam proses anak anda belajar membaca atau menulis. 

Tujuan saya adalah supaya anda berhenti seketika, reflek kembali proses2 ini. Mudah atau Bukan Mudah?

Selamat berfikir. 

Facebook : https://www.facebook.com/drafzanmaria/photos/a.535810639811710.1073741826.535779603148147/1028144580578311/?type=3&theater



Read More

Wednesday 17 February 2016

FINE MOTOR SKILLS


FINE MOTOR SKILLS : Ada Apa dengan Needle & Thread?
Dengarkan sedikit penerangan dari saya berkenaan aktiviti 'fine motor skills' yang merupakan asas kepada kebolehan menulis dan membaca seorang kanak-kanak. Kurang aktiviti fine motor skills kemungkinan akan membantutkan kebolehan anak anda dalam memegang pensil dan menulis. Dengarkan ya...
xx
Nota Kaki : Jika anda ada ternampak telefon di dalam video, tujuannya adalah untuk mengambil gambar setiap aktiviti anak-anak.



Youtube : https://www.youtube.com/watch?v=22PmJ6kgO4Y
Facebook : https://www.facebook.com/drafzanmaria/?fref=ts


Read More

Emotional Quotient


Dearest Adults.... 
Emosi yang stabil adalah lebih penting daripada lulus test/exam bagi kanak2 bawah 8 tahun.
Stabilkan dahulu Emotional Quotient mereka sebelum anda DRILL IQ mereka.
 Yang pasti, IQ takkan hadir jika EQ mereka belum developed.


 

Facebook : https://www.facebook.com/DavidAvocadoWolfe/photos/a.10150364951666512.342374.102515706511/10153299198616512/?type=3&theater


Read More

Saturday 13 February 2016

Otak Dalam Balang Kaca vs Otak Dalam Tengkorak


Have a read. Saya rasa bacaan ini sangat bagus dan penting buat semua.

Otak Dalam Balang Kaca v. Otak Dalam Tengkorak (1)

Saya tertarik dengan satu kisah yang diceritakan oleh Dr. Azura Alfian semasa saya menghadiri Kursus Ibu Bapa Professional di Institut Nury pada bulan Mac yang lalu iaitu mengenai kisah anak yang mengalami masalah SAWAN yang teruk. Dan anak ini dikategorikan sebagai anak yang mengalami masalah “kecederaan otak” atau “brain injured child”.
Ceritanya begini…

Menurut Dr. Azura, salah satu kaedah rawatan yang harus dilakukan oleh doktor pakar neurologi dalam usaha untuk membantu menyembuhkan anak-anak yang mengalami masalah sawan yang teruk dan tidak boleh dirawat dengan ubat-ubatan, adalah dengan melakukan pembedahan otak (“neuro surgery”) yang mana bahagian otak yang didapati bermasalah akan di”remove” dari bahagian kepala pesakit bagi mengelakkan pesakit diserang sawan yang teruk secara berterusan. Jika bahagian otak yang bermasalah tersebut tidak dibuang, ianya boleh menerukkan lagi keadaan pesakit dan juga membahayakan nyawanya.
Dalam satu kes, seorang anak “A” ini terpaksa menghadapi prosedur tersebut kerana mengalami masalah sawan yang teruk dan tidak dapat dirawat dengan ubat-ubatan. Disebabkan itu, anak “A” ini terpaksa melalui prosedur pembedahan tersebut untuk menghentikan masalah sawannya yang teruk. Lalu, sebahagian otaknya yang didapati menjadi punca kepada permasalahan sawan tersebut dibedah dan dikeluarkan dan bahagian otak tersebut disimpan di dalam sebuah balang kaca.
Memandangkan anak “A” ini adalah anak yang dikategorikan sebagai anak yang mengalami kecederaan otak atau “brain injury”, maka anak “A” ini diberikan program khas yang berbentuk stimulasi-stimulasi khusus yang tertentu dalam sesi terapi bagi membantu anak “A” ini meneruskan kehidupannya senormal mungkin dengan menggunakan bahagian-bahagian otak yang masih ada.
Lama kelamaan, anak “A” ini mula menunjukkan perubahan yang positif hasil dari sesi terapi yang dijalankan. Setelah dinilai (“assessment”), anak “A” ini telah pun berjaya mencapai tahap perkembangan yang sangat memberangsangkan yang mana perkembangan fizikal dan kognitifnya adalah SAMA seperti seorang anak yang normal!
Sebagai perbandingan mudah untuk difahami, jika anak “A” adalah seorang anak yang dikategorikan sebagai kanak-kanak yang mengalami masalah kecederaan otak, maka seorang anak yang normal adalah kanak-kanak yang tidak mengalami sebarang masalah berkaitan otaknya dan kita gelarkan anak ini sebagai anak “B”.
Jika dibandingkan, perbezaan UTAMA di antara anak “A” dan anak “B” ialah, anak “A” adalah seorang “brain injured child” manakala anak “B” adalah anak yang mempunyai otak yang normal dan sihat tanpa sebarang masalah kesihatan.
Tetapi, apa yang menarik & mengagumkan ialah, anak “A” yang “brain injured” ini boleh dan mampu mencapai tahap perkembangan anak normal yang tiada sebarang masalah otak yang mana jika difikirkan secara logik, SEPATUTNYA pencapaian dan perkembangan anak “B” adalah 2x ganda dari anak “A”. Betul?
Jadi, jika difikirkan sedalam-dalamnya, apakah tahap PENCAPAIAN yang sepatutnya dicapai oleh seorang anak yang NORMAL? Jika anak yang cedera otaknya MAMPU mencapai tahap perkembangan kognitif seorang anak normal, seharusnya anak yang normal LEBIH BERUPAYA untuk mencapai tahap kecemerlangan yang lebih jauh dari itu. 
Kesimpulannya, sebagai ibu bapa yang memiliki anak yang NORMAL, kita perlu sentiasa berusaha untuk merangsang dan membantu anak-anak kita untuk mencapai tahap kecemerlangan yang maksimum dengan menggunakan kelebihan OTAK mereka sedari kecil lagi. Hargailah anak-anak kita kerana Allah Taala telah mengurniakan mereka OTAK yang normal dan sempurna.

Shared : http://www.harlindahalim.com/otak-dalam-balang-kaca-v-otak-dalam-tengkorak/


Read More

Keep on advocating ECE


A simple message on Saturday Morning specially from me, with lots of love and cuddles to your lil ones


Facebook : https://www.facebook.com/drafzanmaria/photos/a.535810639811710.1073741826.535779603148147/1025059680886801/?type=3&theater


Read More

Push reading and writing back


Seronok bila dah ramai advocating d same thing... Dalam pada saya sedang focus pada perkembangan Kinderkaizen... Ramai yang advocating similar matters...
Tapi sayang... Masih ramai yang x nampak...
Kita perlu banyakkan membaca dearest parents... Buka mata... Lihatlah dengan hati... Dari mana datangnya hati itu? Akal kita dearest parents...
Please... STOP DOING TOO MUCH TOO SOON. Kesiannya anak2... System can be changed... Tapi kalau sekali anda tersilap buat perencanaan untuk anak anda.. Disebabkan anda kurang faham dengan Perkembangan Anak2... There are no REVERSE button ya...
Think! Iqra' Iqra' Iqra'...


Push reading and writing back from kindergarten to Standard 1 and 2 at Primary School.
Sangat banyak kajian menjelaskan bahawa lebih awal anak-anak belajar membaca tidak menjadikannya lebih pandai dan seterusnya menjamin si anak menjadi lebih berjaya dan gembira dengan kehidupannya. Tetapi implikasi kanak-kanak kurang bermain, adalah signifikan dan memerlukan tindakan.
Selain daripada Kathy Hirsh-Pasek dan Michnick Golinkoff Roberta di dalam buku mereka "Einstein Never Used Flash Cards: How Our Children Really Learn -and Why They Need to Play More and Memorize Less", Dr Leonard Sax di dalam buku Boys Adrift ini juga menekankan hal yang sama. Tumpuan lebih diberikan kepada implikasinya terhadap anak lelaki.
Bahagian otak yang mengendalikan aspek bahasa bagi kebanyakan kanak-kanak lelaki berusia 5 tahun adalah seperti otak kanak-kanak perempuan berusia 3 tahun setengah. Perbuatan mendesak anak belajar membaca pada umur itu adalah memaksanya melakukan sesuatu yang otaknya belum bersedia. Ia berbeza daripada aktiviti membacakan buku kepada anak-anak.
Apa yang ditekankan di sini adalah 'kegilaan' mengheret aktiviti belajar membaca pada umur 7 dan 8 tahun, kepada umur pra sekolah. Apabila anak-anak menjadi 'restless', terutamanya anak lelaki, kita cepat pergi kepada mengandaikannya berhadapan dengan masalah ADHD dan Dyslexia. Belajar membaca dan menulis mesti ditolak kembali ke kelas Darjah 1 dan 2 kerana itu yang wajar dengan otak kanak-kanak. Usia pra sekolah adalah usia belajar melalui bermain, bersosial dan berinteraksi dengan alam. ‪#‎mykhalifahjourney‬ ‪#‎abahmy‬

Facebook : https://www.facebook.com/mykhalifahjourney/photos/a.1627119244221193.1073741829.1627064917559959/1676714242595026/?type=3&theater
Shared : https://www.facebook.com/mykhalifahjourney/


Read More

Pembelajaran di UK


Hari ni hari kongsi sedunia.. Saya X perlu cerita panjang2... Ramai yang dah explain mcm2...
Semalam 12/2/2016 genap 4 tahun kami balik Malaysia... After 7 years duduk di UK. Kami belajar hidup susah senang di sana... Kami belajar melalui pemerhatian... Kami belajar bagaimana orang disana lebih Islamic sebab mereka lebih KEMANUSIAAN...
Status Ustaz Hasrizal mmg best! Berkenaan mengislamkan anak versus memanusiakan anak... Memang keras.. Tapi sgt betul...
Schools should be fun... Alhamdullillah saya seronok bila fenomena Kinderkaizeners taknak balik rumah sebab seronok di kinderkaizen... Saya happy Bila anak2 lebih memilih nak datang Kinderkaizen compare to tempat lain.. Bila Sabtu dan ahad pun nak dtg sekolah...
Jika anda dapat buatkan anak2 HAPPY ke sekolah... Anda berjaya from one aspect...
Alhamdullillah.. Keep it up!
Jika anda tidak dapat melakukannya, try and reflect... Apa yang kurang.. Cuba perbaiki ya... Insyaallah pasti Boleh...

Nak tengok tak apa year 3 belajar tentang geography? Jom!!
Tahun ni saya banyak bekerja di tahun 3 dan 4. Kali ni nak share pasal pembelajaran geography di tahun 3. Tahun 3 di sini berusia 7 dan 8 tahun.
Topik pembelajaran UK untuk tiap topic subject( geography, science, history, religious edication, arts) bergantung pada setiap sekolah. List of topics dikeluarkan oleh Kementerian dan sekolah boleh pilih apa yang mereka nak ajar dalam setahun. Takder buku teks hokey!! Lol
Pelajar tahun 3, sekolah saya semester ni di ajar berkenaan 'Volcano' dalam subject geography.
Cara pembelajaran di sini selalunya bermula dengan tayangan video youtube 10-15 minit berkenaan 'Apa itu Volcano?'. Yer la kita tak tunjuk camner la budak nk imagine apo ke benda volcano tu. Konsep di dalam fikiran kita untuk mengajar perlu sentiasa di 'visualise'. Pelajar takkan boleh imagine sesuatu pelajaran tu kalau kita tidak meng 'visualise' kannya. Dan dengan teknologi sekarang ni, pelbagai cara ia boleh di 'visualise' kan.
Anyway, about two lesson starts with knowing about volcanoes. Then, mereka kena buat profile tentang volcano daripada apa yang mereka dah belajar. Mereka kena buat research dalam ipad tentang volcano facts. Kemudian presents pada kelas.
Lesson ketiga untuk volcano adalah membuat 'model volcano'. Seperti gambar yang saya letak tu, tu lah dia rupa volcano hasil dari clay dan small milk bottle.
Pembelajaran di UK adalah berformatkan 'cross curriculum learning'. Ini bermaksud pembelajarannya bertema. Jika di peringkat rendah yakni nursery hingga year 2, tema lebih specific pada common things ( eg: jungle animals, sea animals, food etc) . Saya tak nak cerita pasal tema sangat sb ni dh boleh buat satu buku lain lol.
Cross curriculum learning ni adalah mengintegrasikan topik dalam most subjects. Jadi bila volcano di ajar dalam geography, ia juga digunakan dalam sains, english dan ict.
Dalam sains, pelajar di ajar tentang eruption of volcanoes. Macamana volcano meletup. Apa yang boleh digunakan untuk membuat 'model volcano?' meletop. Jadi di sini lah kita menerangkan campuran air, bikarbonat soda, sabun basuh dan cuka boleh memberikan satu reaction yang boleh membuak ibarat lava gunung berapi !! Wahh seronok!
Ok-- pada waktu yang sama mereka belajar pasal reaction, mereka harus menggunakan teknologi ipad merakamkan kejadian itu.
Jadi waktu pelajaran ICT, secara berkumpulan, mereka harus merakamkam laporan mereka ( ala2 majalah tiga tentang volcano). Selesai rakaman, mereka diajar pula cara meng 'edit' menggunakan software iMovie.
Apa berlaku selepas mereka menonton hasil rakaman tiap kumpulan? Mereka harus buat group assessment. Mereka harus beri komen membina apa kelebihan dan kekurangan rakaman mereka. ( self assessment is required for most subject in UK)
Finally dalam English, mereka harus menulis laporan berkenaan volcano.
Phew--!! Selesai pembelajaran 5 minggu. Apa yang menarik kanak-kanak seawal usia ini dapat memahami bagaimana volcano terjadi, jenis-jenis volcanoes etc.
Perkataan 'eruption' 'magma' 'tectonic plates' dipelajari dan digunakan dalam pertuturan mereka.Yang pasti ingatan mereka jelas pasa volcanoes kerana mereka membuat model itu.
Jangan lupa kanak-kanak ini baru berusia 7/8 tahun dan sudah membuat semua tugasan di atas.
Memang lah nampak sistem pembelajaran UK 'lepak' bagi kebanyakkan ibu bapa, sebab takder buku teks dan anak-anak sekolah rendah tak duduk di meja menghafal ' jenis2 tanaman di dunia atau iklim di dunia'.
Tapi sistem di sini, bukan semata menghafal. Ianya lebih pada knowledgeable facts through learning with inquiring minds. Penekanan 'inquiring minds' mmg lah format pembelajaran UK seawal 3 tahun!! Nk citer pasal bab ni, lain waktu kalau rajin hehe.
Seronok kan belajar gini? Siapa tak suka sekolah kalau pembelajaran nya begini. Saya pun nak gi hari-hari ke sekolah.

Facebook : https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10153835268763548&set=pcb.10153835269553548&type=3&theater
Shared : https://www.facebook.com/hhamzah
Read More

Thursday 11 February 2016

Do Not Measured By Test!



Perkara yang anda tidak boleh ukur dengan EXAM!
Tetapi anda boleh ukur dengan method play based learning.

Environment yang bagaimana?

Definitely not a classroom style that cramps up all the kiddos in it... Doing workbooks more than 10 minutes does not provide you these skills....
Do you know that when you sit for more than 10 minutes doing workbooks, it freezes up your brain? Read up.

MasyaAllah... Kasihan anak2 kecil ini, perlu belajar bagaimana untuk bermain... Bermain ni lah survival skill kita.. 

Bagaimana nak defend diri kita bila dibuli.
Bagaimana nak handle perasaan sendiri apabila di ejek kawan, di marahi guru..
Bagaimana nak survive bila berada di perkarangan sekolah yang sungguh asing bagi seorang kanak2 darjah 1..

Etc... Etc.. 
And to have these personal qualities aka Emotional Quotient? 


IQ takkan datang jika EQ tidak stabil.... Dan antara perkara yang bersangkutan dengan ini adalah ADAB seperti mana anda semua mahukan sebagai seorang Muslim. 

Wallahualam. 
-Iqra'-iqra'-iqra'-

Credit photo to @kinderkaizensabah

Facebook : https://www.facebook.com/drafzanmaria/photos/a.535810639811710.1073741826.535779603148147/1024136180979151/?type=3&theater


Read More

Monday 8 February 2016

HOTS or KBAT


Do we give them the space to make decisions? Or do we stick to giving only instructions?
There's a HUGE difference between a Teacher-Centred learning environment and a Child-Centred learning environment.
  • For parents to seek for in choosing a Kindy/preschool
  • For schools/teachers to revise your approach
And what do you think is beneficial for young children?


Facebook : https://www.facebook.com/FlightsofWhimsy/photos/a.181058451989046.41797.154068631354695/952016388226578/?type=3&theater


Read More

It's About Bonding!


Ini di KinderKaizen Penang, We PLAY with the children... Kita berguling bersama2... Kita meniarap bersama2... Kita buat semuanya bersama-sama.... and these creates a strong bonding and trust between the children and us.

It's about BONDING!



Pada satu petang, Sarah masuk kedalam#kinderkaizenpenang dengan membawa makanan untuk minum petang. Teacher Sarah...Teacher Sarah.... cepat naik sampan.... Sarah letak makanan dan terus pergi kepada mereka. Melihat situasi ini, terus cepat-cepat cari handphone untuk snap#kinderkaizenmoment ini. Mereka sedang menunggu eksperimen #einscience, jadi mereka free play.

Sampan yang dimaksudkan adalah Teacher Hasanah.

Ya Allah... Childrens, Teacher Hasanah just a small and cute women.
Lets get down here. Are you ok Hasanah?

Hasanah : I'm OK... but now we should stop and have tea time.



Beginilah #kinderkaizener , sangat kuat bonding mereka dengan keyperson. Ini situasi gembira ya, jika situasi sedih BONDING teramatlah penting kerana kepercayaan mereka pada keyperson membuatkan mereka boleh meluahkan apa yang terkandung didalam emosi mereka. Emosi yang kurang stabil akan mengganggu aktiviti pembelajaran yang diselitkan semasa bermain. Oleh itu BONDING yang kuat membantu mempercepatkan pemulihan emosi yang tidak stabil tersebut.

Kami di #kinderkaizen percaya bahawa EQ yang sihat diikuti dengan IQ yang cemerlang.


Alhamdulillah, Teacher Hasanah very good earlychildhood practitioner. I always pray she will further study in this field for future.

InshaAllah.

With love, Mrs SarahSamsuri a.k.a Principal


Facebook : https://www.facebook.com/drafzanmaria/photos/a.535810639811710.1073741826.535779603148147/1022177327841703/?type=3&theater



Read More

Sunday 7 February 2016

Not Yesterday’s Kindergarten


I posted this 2 years ago when I was still with OUM. Semangat untuk mengadvokasikan Pendidikan Awal Kanak-kanak sememangnya ada dalam jiwa ini... So here it is... I repost this, just incase anyone would like to read again.
By: Kyle Snow and Peter Pizzolongo
In late January 2014, researchers at the University of Virginia released a working paper with the provocative title “Is Kindergarten the New First Grade?" The paper amplifies concerns provided by other reports like “Crisis in the Kindergarten” and “What Happened to Kindergarten?” Critically, this paper uses data to describe changes in kindergarten that took place during the early years of No Child Left Behind (NCLB).
The Report
This report compares kindergarten teacher responses to surveys conducted in 1998 and 2006. The analyses validate what we have been hearing for a while now - that academic content and focus has become more prominent in kindergarten. The amount of time spent in literacy activities has dramatically increased over time, with a more modest increase in mathematics and drop in time spent on the arts and physical education. In addition, teachers in 2006 report spending more time on activities that were only briefly taught, or not yet introduced, in kindergarten in 1998.
In this study, approaches to instruction are captured using a couple of broad indicators – the percentage of classrooms that use 3 or more hours per day of large group, teacher-led instruction, and the percentage of classrooms that provide children 1 or more hours per day of child-directed activities. They report that nearly one-third (29 percent) of kindergarten classrooms spend 3 or more hours per day in teacher-directed, large group activities, and less than half (43 percent in the report) of classrooms provide child-directed activity one or more hours per day.
These findings lead the authors to conclude that “today’s kindergarten classrooms focus on more advanced academic content, are more literacy-focused, and rely more heavily on teacher-directed whole group instruction.“ Other findings they report about physical education and use of standardized assessment, suggest kindergartners in 2006 have less PE and more testing than 1st graders in 1998. So, they conclude, “kindergarten in 2006 looks quite distinct from both kindergarten and first grade classrooms in the late nineties.” 
What can we learn from these findings?
What is clear is that the academic content, and approaches to delivering that content, changed in dramatic ways between 1998 and 2006.  What should we take away from these findings?
Academic content should be welcome in kindergarten but how it is delivered should be examined
Time spent on academic content, and even time spent on increasingly challenging academic content should not automatically be seen as a threat to kindergarten. Children learn from birth, so kindergarten should provide children with opportunities and supports appropriate for where they are. Early childhood education has always embraced the (academic and social and emotional) content that young children need to learn. Kindergartners (and all young children!) can learn academic content that is appropriate to where they are developmentally.  However, large group, teacher directed instruction is not the only way for children to learn academic content.  Hands-on investigative activities and small group instruction need to be a bigger part of how children take in academic content. Our expectations for young learners are built from many years of research and theory, as well as teachers’ knowledge of each child’s prior learning. As more children participate in early educational programs, it is not surprising that they come to kindergarten with different learning and developmental needs than when children did not regularly participate in such programs.
Maintaining Developmentally Appropriate Practice
Seeing a focus on academic content tells us what children are being taught, but it does not dictate how children should be taught. Developmentally Appropriate Practice (DAP) provides the best frame for how to teach young children. Young children learn best when taught using a variety of learning formats, including large and small group work, as well as instruction and play. Some content can be introduced to the whole group of children during a circle time or class meeting. Children can further investigate the content and learn it more deeply via small group experiences in which they play an active role in the investigation, through exploratory play alone and with other children, through one-on-one activities with a teacher, during routines such as setting a table for snack. Some content can be memorized for current and later use (e.g., the names of the letters of the alphabet and their sounds, the numerals that represent numbers). Even here, singing and moving to songs that emphasize letter sounds or involve counting may be more effective than a worksheet or rote activity.   The goal is to provide a variety of learning opportunities, not to become reliant on a single approach.  There is plenty of room within DAP to include academic content in kindergarten (See NAEYC’s latest book on DAP and kindergarten).
Social and emotional skills are important, but are they built into the classroom?
It is important to note that while teachers’ ratings of the importance of academic skills increased from 1998 to 2006, at both times they rated social and regulatory skills as being more critical for school readiness. This viewis increasingly being voiced by educators and researchers alike. Unfortunately, the time teachers spend on building these skills is not captured by the data in this report. If the increased focus on literacy and math is partially driven by standards, then should social and emotional skills be written in to K-12 standards like they are in preschool standards?  Experts from the Collaborative for Academic, Social, and Emotional Learningconducted a review of state standards in 2013. They found that 49 states have specific standards for social and emotional development in preschool, while only 3 have specific standards in K-12). While many state K-12 standards include some standards for social and emotional learning within content areas, the report warns, “when [social and emotional learning] standards are integrated into other standards they are often scattered and lacking in comprehensiveness. Typically they are not systematically and developmentally sequenced across grade levels.”
The findings from this most recent analysis of data from the early Childhood Longitudinal studies may be the first to quantify changes in kindergarten over the past decade. But these data provide only a broad picture of the differences, and do not provide ready explanation for them. But understanding ways that kindergarten changed under NCLB is critical as states move to implement the Common Core State Standards. As critics have noted, the Common Core focuses only on English Language Arts and Mathematics, two areas that saw increased focus under NCLB. As a result, without concerted effort, the trends reported here are likely to become more, rather than less, pronounced, further driving kindergarten away from early childhood.  NAEYC’s report on Common Coreprovides a framework for connecting Common Core to children’s development and ensuring high quality educational experiences for all children.  NAEYC’s report on Kindergarten and Common Core outlines considerations to connect common core to better quality and more equitable kindergarten experiences for all children.
Shared : http://www.naeyc.org/blogs/gclarke/2014/02/not-yesterday%E2%80%99s-kindergarten

Read More