Tuesday, 10 December 2013

Phonics : Blending the Letter Sound to WRITE


Ini (gambar) adalah satu contoh penulisan anak saya yang terhasil daripada gabungan bunyi huruf yang di pelajari melalui proses Phonics Bahasa Inggeris. 

Apa yang cuba di sampaikan adalah :

"Once upon a time, I went to school. And then, I share my book with my friends."


Perhatikan beberapa perkara di sini : 

  1. Ada kekeliruan antara huruf 'b' dan 'd' 
    --> penulisan ini di hasilkan lebih kurang setahun yang lepas. Apabila di baca semula, penulis tersebut sedar kesilapan2 yang dibuat ini. Bukan sahaja sedar, tetapi mampu untuk menceritakan semula kesilapan tersebut: "Owh, I've made a mistake between 'b' and 'd'," dan penulis hanya tersenyum mentertawakan diri sendiri.
  2. Ejaan yang tidak sempurna
    --> juga di sedari oleh penulis --> "owh, I've got this one wronged!"
  3. Simpan tulisan2 ini, supaya boleh di refleksikan kembali pada masa akan datang. Ini membantu anak2 untuk melihat proses yang mereka lalui itu. Dan di sini juga, anda boleh menceritakan bahawa, kita semua adalah dalam proses pembelajaran. Tidak ada yang perfect. Hanya ALLAH yang PERFECT. Melakukan kesalahan itu adalah proses untuk kita perbaiki diri
  4. Kesan dari menyimpan tulisan2 ini juga membantu anak2 dari segi keyakinan diri mereka
  5. Jika di Tadika/Taska - semua ini di simpan di dalam Learning Journey --> sebagai bukti proses pembelajaran anak2 dari tidak tahu apa2, kepada lebih mengetahui sesuatu perkara. Untuk pihak ibubapa, mereka dapat melihat perkembangan anak mereka (ini barulah dikatakan perkembangan yang sebenar), dan juga dapat menyimpan kenangan2 anak mereka di sekolah, sewaktu ketiadaan mereka
KESIMPULANNYA: 

Galakkan anak2 anda untuk FREE WRITING - tanpa apa2 teguran, untuk meningkatkan minat mereka dalam menulis. Di sesetengah negara maju, kanak2 seawal umur 4-5 tahun sudah boleh melahirkan pendapat mereka melalui penulisan seperti puisi (poem). InsyaALLAH, kita juga boleh, cuma perlu tukar persepsi "betul-salah" kita pada mereka. 

Dan sudah pastinya, ia akan lebih hebat, jika di praktikkan di peringkat sekolah rendah, sebagai kesinambungan dari pembelajaran di tadika. Satu transformasi untuk melahirkan generasi yang lebih pandai 'critical thinking'.

After all, they are just KIDS! and we need to TRUST their capability MORE


URL :

https://www.facebook.com/drafzanmaria/photos/a.535810639811710.1073741826.535779603148147/619343784791728/?type=3&theater




0 comments:

Post a Comment