Monday 30 December 2013

Oreo Moon!



Bagi mereka yang gemarkan OREO, bolehlah gunakan cara ini untuk perkenalkan fasa-fasa bulan seperti dalam gambarajah.

Learning should be made fun! 

Dan mengikut teknik Reggio Emilia - mengajar anak-anak tidak semestinya memerlukan bahan yang mahal. Gunakan apa yang sentiasa ada di sekeliling kita. Lebih cost saving dan berkesan. Yang penting adalah cara ilmu itu di perkenalkan kepada anak-anak. 



Selamat Mencuba!


URL :
https://www.facebook.com/drafzanmaria/photos/a.535810639811710.1073741826.535779603148147/629527267106713/?type=3&theater


Read More

Tuesday 24 December 2013

Scissor Skills


IMPORTANT for :
  1. Fine Motor Skills 
  2. 2. Hand-Eye Coordination (visual motor skills)
  3. Bilateral Coordination (using both hands at 1 time)
  4. Pre-writing skills 
  5. Handwriting
  6. Self-help skills (survival)
  7. Sensory Processing

Dear Parents, 
Please encourage your children to use child-friendly scissors at home, of course with close supervision by an adult/s. 

Dear Teachers,
Encourage this at schools, but do not limit the time. As long as they are focusing on cutting or snipping, let them EXPLORE! 

Stages of cutting :
  1. Simply snipping away.. (as long as they can hold the scissors and snip snip it)
  2. Cutting straight lines (age 4)
  3. Cutting shapes (usually age 4 and above)
  4. Complex cutting (usually age 5 and above)
Use different materials for them to explore :
  1. Thin paper
  2. Foam
  3. Thick paper / board
  4. Cloth
  5. Etc...
Tips :
  1. Make sure both thumbs are up while cutting
  2. Thumbs are up while holding the scissors
  3. Thumbs are up while holding the materials.

Have fun SNIPPING!!

URL : 
https://www.facebook.com/drafzanmaria/photos/a.535810639811710.1073741826.535779603148147/626604274065679/?type=3&theater


Read More

Friday 13 December 2013

Classroom Design



Wouldn't it be nice to have such classrooms in our Primary Schools. 


Jika kita ikuti Kurikulum KSPK - Ada tema Pengangkutan. Di sini, kita boleh bersama2 role play dengan kanak2. 

Petikan dari gambarajah ini:

"I had a student teacher once that had the kids create cars out of cardboard boxes as part of a kindergarten transportation unit. Then on Friday they all went to the "drive in" and ate popcorn in their cars - a great teaching blog"

URL :
https://www.facebook.com/drafzanmaria/photos/a.535810639811710.1073741826.535779603148147/621069384619168/?type=3&theater


Read More

For Teachers & Parents


Credit to : mrshallfabulousinfourth.blogspot.com

1 way to store all those flash cards of yours. Innovative!


URL :
https://www.facebook.com/drafzanmaria/photos/a.535810639811710.1073741826.535779603148147/621061591286614/?type=3&theater


Read More

Tuesday 10 December 2013

Phonics : Blending the Letter Sound to WRITE


Ini (gambar) adalah satu contoh penulisan anak saya yang terhasil daripada gabungan bunyi huruf yang di pelajari melalui proses Phonics Bahasa Inggeris. 

Apa yang cuba di sampaikan adalah :

"Once upon a time, I went to school. And then, I share my book with my friends."


Perhatikan beberapa perkara di sini : 

  1. Ada kekeliruan antara huruf 'b' dan 'd' 
    --> penulisan ini di hasilkan lebih kurang setahun yang lepas. Apabila di baca semula, penulis tersebut sedar kesilapan2 yang dibuat ini. Bukan sahaja sedar, tetapi mampu untuk menceritakan semula kesilapan tersebut: "Owh, I've made a mistake between 'b' and 'd'," dan penulis hanya tersenyum mentertawakan diri sendiri.
  2. Ejaan yang tidak sempurna
    --> juga di sedari oleh penulis --> "owh, I've got this one wronged!"
  3. Simpan tulisan2 ini, supaya boleh di refleksikan kembali pada masa akan datang. Ini membantu anak2 untuk melihat proses yang mereka lalui itu. Dan di sini juga, anda boleh menceritakan bahawa, kita semua adalah dalam proses pembelajaran. Tidak ada yang perfect. Hanya ALLAH yang PERFECT. Melakukan kesalahan itu adalah proses untuk kita perbaiki diri
  4. Kesan dari menyimpan tulisan2 ini juga membantu anak2 dari segi keyakinan diri mereka
  5. Jika di Tadika/Taska - semua ini di simpan di dalam Learning Journey --> sebagai bukti proses pembelajaran anak2 dari tidak tahu apa2, kepada lebih mengetahui sesuatu perkara. Untuk pihak ibubapa, mereka dapat melihat perkembangan anak mereka (ini barulah dikatakan perkembangan yang sebenar), dan juga dapat menyimpan kenangan2 anak mereka di sekolah, sewaktu ketiadaan mereka
KESIMPULANNYA: 

Galakkan anak2 anda untuk FREE WRITING - tanpa apa2 teguran, untuk meningkatkan minat mereka dalam menulis. Di sesetengah negara maju, kanak2 seawal umur 4-5 tahun sudah boleh melahirkan pendapat mereka melalui penulisan seperti puisi (poem). InsyaALLAH, kita juga boleh, cuma perlu tukar persepsi "betul-salah" kita pada mereka. 

Dan sudah pastinya, ia akan lebih hebat, jika di praktikkan di peringkat sekolah rendah, sebagai kesinambungan dari pembelajaran di tadika. Satu transformasi untuk melahirkan generasi yang lebih pandai 'critical thinking'.

After all, they are just KIDS! and we need to TRUST their capability MORE


URL :

https://www.facebook.com/drafzanmaria/photos/a.535810639811710.1073741826.535779603148147/619343784791728/?type=3&theater




Read More

Monday 2 December 2013

Collections of PAMZ


People around me & myself
Thank you for the opportunity given - Hoping that ALLAH will help us in sharing and working hand-in-hand to develop our Early Childhood Education in Malaysia

Berkenalan dengan Nursery Taman Kasih's Owner : Pn Zalina
En Sheikh Faizal - Pn Maizurah Hamzah - Pn Zaliza Alias - En Ahmad Redza (IBBY)
Our Skype Session with Pn Anita Adnan all the way from Nottingham, England




URL :
https://www.facebook.com/drafzanmaria/photos/ms.c.eJw9x8kRABAABLCOjGUv~;TdmfOQXQ4XFMkk1~;B4RBSbOv0BurQvngAmW.bps.a.615816485144458.1073741839.535779603148147/615817545144352/?type=3&theater


Read More