Friday 6 May 2016

Children & Emotion


Bersama saya esok di KinderKaizen Wangsa Maju untuk mengupas topic ini.
Ya semalam saya menyaksikan anak-anak yang menangis di sebuah Tadika Swasta - dan tidak ada siapa yang attend. Saya MARAH! Tapi saya senyapkan aja. Sebab saya tahu kehadiran saya (untuk pick up a few children to go to KinderKaizen) tidak pernah di gemari oleh guru-guru di situ. Mungkin kerana saya pernah SOUND mereka berkenaan cara mereka handle budak.

If only parents knew. 
If only parents see.
Mesti ramai yang tidak puas hati. 
Malangnya, ramai yang tidak tahu.
No one attended to the crying child. 

Ada parents yang sedang menunggu, pun buat-buat tak tahu and bila kawan parents tersebut bertanya, mereka hanya angkat bahu dan lagi best cikgu memang buat tak tahu!
Saya yang berdiri memerhati, sudah boleh baca apa yang menggusarkan hati anak tersebut.

Simple! Kasut yang di pakai terbalik, and he finds it so difficult to put it on. Umur? I would say less 4 years old. Belum INDEPENDENT!
Did anyone help? Ya Allah, he was crying for like 10 minutes, until someone did actually attended him. And there were like 3 adults around. COME ON! Once masalah settle, his needs was attended, masalah selesai, he STOPPED crying!
Haihhhh, saya UPSET!

Dalam masa yang sama, ada pula seorang kanak-kanak lelaki yang meludah ke muka seorang kanak-kanak perempuan. And being me (SORRY!), tanpa sedar, saya terus minta anak-anak tersebut to stop!
Masa tu dah tak kisah dah even if my presence was not welcomed. My priority are these children! Behaviour issues.

Saya memang upset dgn NEGLIGENCE oleh orang dewasa seperti ini. Kalau boleh, nak aje saya bawa these children masuk KinderKaizen. InsyaAllah akan ada Cognitive, Affective and Psychomotor Learning Processes. Semuanya seimbang. Tapi masih ramai yang belum faham Play Based Learning concept. It is a SHAME! And a waste of their children's life time!

Upset sungguh.
Jika anda seperti saya yang sememangnya kisah dgn EMOSI anak-anak kecil, please come to this talk!


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

We at Kinderkaizen Wangsa Maju will be organizing a talk where two prominent experts in early childhood learning will share their knowledge and experience as follows :

  • Topic 1: “Difficult Children: Early Identification and Solution” by Puan Aziah Mohamad, Occupational Therapist – Sensory Integration Certified
  • Topic 2: “Childhood & Emotion” by Dr Putri Afzan Maria Zulkifli, Founder of KinderKaizen

We have an early bird promo for those who register by 27th April 2016: RM75 for individuals or RM130 for couples. Normal fee is RM90 and RM150 for individual and couples respectively. So please hurry as seats are limited.
The talk will be held at KinderKaizen Wangsa Maju center. Interested? Please inquire within / call us at 0123960072, or email to kinderkaizenwangsamaju@gmail.com


0 comments:

Post a Comment