Wednesday 10 July 2013

Waktu Tidur Anak-anak


Salam Ramadhan Semua (1st day)

Baru sahaja selesai menonton Wardina Live di Anmum Facebook - Menarik topik yang Wardina sebutkan iaitu menjaga waktu tidur anak2.


Ya, waktu tidur mereka ini adalah sangat penting ya ibubapa sekalian. Waktu tidurlah anak2 membesar, and brain develops.

  • 1-4 minggu : 15-18 jam sehari - waktu siang - banyak short nap
  • 1-12 bulan : 14-15 jam sehari
  • 1-3 tahun : 12-14 jam sehari - 2x tidur waktu siang - around 10am & 2pm
  • 3-6 tahun : 10-12 jam sehari - 1x tidur waktu siang - biasanya 1.5 - 2jam
  • 7-12 tahun : 10 - 11 jam sehari 

Pernah dalam pengalaman saya bersama dengan ibu2 di England, bila kami berborak2, mereka tanya pada saya
- What time does your son goes to sleep at night? 
- Saya : At around 8pm. (masa ni anak saya umur 4-5 tahun)
Mereka terkejut dan kata, NO!! You should let him sleep at 7pm. So that the child would get a good sleep, and that you would have enough time to rest for yourself.
Saya kaget sebentar. Bila di kaji dan belajar, betul lah tu - 7pm-7am adalah 12 jam - itu belum lagi di kira tambah tolak BedTime Story etc.
Pengalaman saya setelah pulang ke Malaysia dengan keadaan bekerja dan sbginya - anak2 saya by 9pm sudah mengantuk, paling lewat - jam 10pm mereka tidur. Hujung minggu, saya benarkan mereka extra masa sedikit - Syukur Alhamdullillah system PBS tak bnyk homework.

Saya kurang gemar melihat anak-anak stay up late until 12pm. Saya rasa, ramai yang mungkin ada masalah ini. Semuanya adalah berbalik pada RUTIN / ROUTINE ya.. Anak2 perlukan RUTIN yang baik. 

Selamat mencuba!!!


0 comments:

Post a Comment