Monday 27 January 2014

Free Writing


A simple sharing of a video explaining on the concept of FREE WRITING. Ada saya kongsikan dalam workshop semalam. Maaf ending dgn tergesa2. Join workshops by EYTC to know more.
Saya tahu sistem kita di sini adalah sangat lain. Tapi saya mengharapkan agar educators dan parents dapat lihat bagaimana keberkesanan method ini dapat menggalakkan anak2 untuk suka menulis. Dengan berbekalkan ilmu phonics-letter sounds, anak2 boleh digalakkan untuk expresskan diri mereka dengan FREE WRITING.

Tips & Kelebihan teknik ini :
  1. Elakkan dari memperbetulkan ejaan jika anak anda sedang dalam proses melahirkan idea - kerana ini akan mematikan mood menulis, secara tidak langsung mematahkan semangat mereka untuk menulis
  2. Bantu dari segi membina ayat - tetapi benarkan mereka menulis dengan sendirinya menggunakan letter sound
  3. Jika ada salah ejaan, saya galakkan org dewasa untuk menulis ejaan yang betul dibawah ejaan yang salah tadi. Tetapi elakkan PEN MERAH. Anak2 akan belajar secara tidak langsung, dengan lebih berkesan sebenarnya, apabila kita melakukan POSITIVE REINFORCEMENT. Sentiasa gunakan rewarding words
  4. Teknik ini bagus kerana anak anda tidak akan takut2 untuk melakukan kesalahan

REMEMBER : 
we learn from making mistakes, therefore it is ALRIGHT to make mistakes. Only ALLAH is perfect. Yes we can work towards being perfectionist, but avoid being too stringent that stops your child's interest in learning. This is a SERIOUS matter.


Selamat mencuba!

URL :
https://www.facebook.com/drafzanmaria/videos/643441099048663/?theater


0 comments:

Post a Comment