Monday 30 May 2016

The Decline Of Play and Rise


Kurangkan Bermain = Peningkatan Masalah Mental di Kalangan Kanak-kanak

Mengukur kestabilan emosi anak-anak adalah semudah mengukur tahap kegembiraan (happiness) mereka.
Kajian telah di buat berkenaan tahap kegembiraan anak-anak yang bersekolah (menurut artikel Gray ini) :





"The lowest levels of happiness by far (surprise, surprise) occurred when children were at school, and the highest levels occurred when they were out of school and conversing or playing with friends. Time spent with parents fell in the middle of the range. Average happiness increased on weekends, but then plummeted from late Sunday afternoon through the evening, in anticipation of the coming school week."

Persoalan para pengkaji :
Bolehkah kita tingkatkan tahap kegembiraan ini sewaktu anak-anak berada di sekolah? Bagaimana?
  • Boleh! Jika kita faham bagaimana mengenali karektor anak yang berbeza
  • Boleh! Jika kita semua sedia maklum - kognitif otak ini akan berhenti menerima dan memproses input selepas 10 minit duduk sahaja dalam mana2 sesi pembelajaran
  • Boleh! Jika kita tukar cara pengendalian, cara pembelajaran, cara bercakap (elakkan terlalu banyak arahan tetapi banyakkan friendly talk)
  • Boleh! Jika kita perkenalkan PLAY atau kebebasan dalam belajar (kurikulum adalah anak-anak itu sendiri) lebih dari 60 minit setiap separuh sesi
  • Boleh! Jika kita semua yang dewasa ini sangat PEKA dengan perkembangan Emosi (EQ) anak-anak yang sedang membesar ini
  • Boleh! Jika kita faham, pembentukan Kognitif akan sempurna pada umur 24 tahun - maka kita semua akan STOP pushing anak-anak TOO MUCH TOO SOON.

Ada apa dengan 4 tahun yang baru hendak kenal dunia?

0 comments:

Post a Comment