Tuesday 2 February 2016

Free Writing Technique


MasyaAllah... This is how Kinderkaizen Penang encourage Free Writing Technique untuk KinderKaizeners mereka... Memang supersweet... bila kanak2 yang lain saling menghormati sesama mereka dan membenarkan kinderkaizeners yang paling junior aka Adik Fazilah (1yo - anak kepada Principal Mrs Sarah) for her chance to free writeOfcourse akan berlaku imitation. But atleast... It's a positive one... 


Anak2 ini memang OK sangat jika kita berikan ruang untuk mereka berkembang seadanya. Anak2 ini ok sangat jika kita respect cara mereka membesar. Subhanallah... 

Credit to @brainy_family or Pn Siti Sarah Samsuri. Hugs to you.
@Regrann from @brainy_family - [Best Behaving Kinderkaizener]

Gambar berikut adalah BEST BEHAVING KINDERKAIZEN CHART!

Sarah akan kongsikan carta tersebut akan datang.
Sekarang mahu kongsikan 5 perkara penting untuk merangsang anak-anak menulis.
  1.  Mulakan dengan nama sendiri
  2. Gunakan pen
  3. Tidak menafikan contengan mereka, JANGAN PADAM
  4. Berikan dorongan bukan paksaan
  5. Berikan pujian pada usaha mereka, bukan hasil tulisan tersebut.
Berikut nama-nama #kinderkaizener di Penang. 
  • ANAS,ABEL,SUHAIB dan ALISYA - very confident to write their name
  • RAYYAN,FATIMAH,MUAZ,FATHIA,MIQAEL - write with willingness
  • FAZILAH - Holding pen only
#kinderkaizenmoment yang super duper sweet yang saya mahu kongsikan, semasa giliran adik Fazilah (1yo) menulis nama semua berkumpul mahu melihat adik Fazilah menulis. Kemudian mereka ketawa gembira kerana tahu akan adik hanya menconteng.


Cara yang saya buat pada anak-anak yang pada peringkat "write with willingness" adalah menyebut huruf-huruf yang ada pada nama mereka. Kemudian, menulis nama mereka dan minta mereka tiru semula. Ada bezanya.Huruf yang mereka sudah strong mereka dapat tulis dengan baik. Alhamdulillah!

With love, Mrs Sarah a.k.a #kinderkaizenpenang principal #Regrann

Facebook : 
https://www.facebook.com/drafzanmaria/photos/a.535810639811710.1073741826.535779603148147/1019282294797873/?type=3&theater


0 comments:

Post a Comment