Monday 28 March 2016

Book lover or book hater?


Force Reading?

Persoalan utama : 
Adakah kesan force reading akan menjadikan anak anda Book Lover or Book Hater?
Please stop doing TOO MUCH TOO SOON!


Ya saya tahu, ada banyak teknik reading. Dan segala macam teknik tersebut, some of it sememangnya adalah teknik dalam cubaan untuk menggalakkan anak anda suka pada buku.
Tetapi, apa yang penting adalah dalam menjadikan proses belajar membaca sesuatu yang mereka tidak sedar. Itulah antara usaha Play Based Learning. Dalam bermain, mereka tidak sedar berlakunya proses pembelajaran. Maka dalam erti kata lain, tidak perlu formal learning aka workbook bagai.

Antara yang cuba saya perkenalkan adalah PlayPhonics, belajar membaca, menulis, mengeja - semuanya secara serentak - tanpa sedar, dan we make it fun through playing. Dan jika anda tanya saya, dari sudut kognitifnya, cara yang paling reliable, dan sangat sesuai dengan bagaimana otak kita ini proses - adalah PHONICS. Lebih2 lagi bilamana kita punya dwi bahasa yang sangat related - BM dan BI. Sebenarnya, phonics juga adalah asas kepada bacaan AlQuran.

Boleh kah anda cadangkan pada saya, satu teknik lain yang boleh perkenalkan bacaan, dan ejaan, untuk kedua2 bahasa (infact, ketiga2 bahasa), secara serentak?
Rata2 tadika yang saya lihat, jika tidak menggunakan phonics, akan mengalami permasalahan dalam mengajar anak2 membaca. Dan lebih crucial, apabila mereka hanya boleh membaca buku yang digunakan di sekolah, tetapi tidak bahan bacaan umum di luar sekolah. Kenapa? Sebab asas pada bacaan tidak di tackle dengan asas kepada COGNITIVE PROCESSES OF LANGUAGE PROCESSING.
Think and reflect.

URL : 


0 comments:

Post a Comment