Monday 4 April 2016

Penggunaan Bahasa Pertama dan Kedua di Rumah @ Sekolah?


Akhir-akhir ini, antara persoalan yang bermain dalam minda saya :
Banyak tadika claim that they uses fully English - Walhal kita tahu, (melalui observation) ramai cikgu kita yang tidak boleh bertutur dalam Bahasa Inggeris dengan fasih. Mungkin ada script - a good effort atleast. But how many of these teachers would then practices them?
Ya, ada pelbagai usaha, saya sangat respect perkara itu. (saya sendiri tidak berani menjanjikan pada parents Kinderkaizeners fully English, sebab saya tahu kemampuan cikgu-cikgu kita). Objective saya bukanlah pada bahasa, tetapi lebih kepada penyampaian, cara perbualan, nada suara, emosi, pembentukan behaviour, etc.
Melalui pemerhatian, saya melihat, Bahasa Inggeris yang digunakan, adalah lebih kepada arahan. Maka bunyinya adalah keras. Tidak friendly. Tidak lembut. Sentuhan personal touch dalam nada suara tadi, jika tidak berbunyi friendly, tidak akan dapat wujudkan bonding yang baik dengan anak-anak. Instead of trying to be friendly, it became so instruction-based, that if you observe, it's like a direct translation to bahasa (bila memberi arahan). So, what's the point? (ini belum lagi saya sentuh tentang nada suara lembut versus tinggi).
Saya risau, bila English yang di maksudkan, terlalu dalam bentuk arahan, lebih baik maintain bercakap dalam BM sahaja. The way we speak, the intonation especially with children, yang akan membantu build up the trust and comfort. Then, this will touches the EQ.

2016-03-28-1459185102-4465038-boy1261760_640.jpg

Hmm... Bukan senang nak bagi contoh, sebab permasalahannya bukan pada ayat. Tetapi NADA SUARA dalam percakapan.
Mohon elakkan salah anggap. Apa yang dimaksudkan adalah pada NADA SUARA dan kesannya ya.
Dalam penulisan yang di kongsikan ini, ada 6 model bagaimana hendak membesarkan anak-anak, mengikut kesesuaian environment bahasa.
Happy reading!

URL : 
http://www.huffingtonpost.com/kevin-wong2/raising-bilingual-childre_b_9558006.html?


0 comments:

Post a Comment