Wednesday 20 April 2016

Why I Don’t Like Play Based Learning


Jangan Hanya Baca Tajuk
Saya simpan artikel ini, untuk masa yang sesuai. InsyaAllah, semoga inilah masa yang sesuai tersebut.
Artikel ini membincangkan bagaimana kita dewasa ini, MENYALAHERTIKAN konsep Play.

Yes, masyarakat kita sukakan trending sehinggakan education anak-anak sendiri pun nak berdasarkan trends. Kasihan anak-anak kita.
Seperti yang diketengahkan oleh penulis artikel ini, saya juga terfikir, adakah kita, masyarakat kita benar-benar bersedia dengan konsep PLAY? Bukan PLAY pada nama tapi PLAY yang sebenar-benarnya.
Sudah beberapa kes yang saya terima, anak-anak datang dari konsep PLAY, instead of anak-anak sepatutnya HAPPY, anak-anak becomes TRAUMATIC.

Perkara yang sangat saya khuatiri memang sedang berlaku.
Untuk menjalankan Konsep PLAY, bukan semudah yang di sangka. Bukan letak bola dan mengharapkan anak-anak main bola sahaja. It is MORE than that. Tapi ramai yang tidak tahu. Ada yang menjalankan konsep PLAY tapi anak-anak disuruh duduk diam dan buat workbook. Aik?
Ada yang menjalankan konsep PLAY&LEARN dan PLAYSCHOOL tetapi tidak ada pemahaman menyeluruh! Sayang sangat. If only mereka mahu mendalami dan lakukan PLAY yang sebenar-benarnya. Betapa untung anak-anak kita nanti. Betapa untung masyarakat kita pada masa akan datang. Pendidikan Malaysia kembali cemerlang di mata dunia!
Inilah yang saya maksudkan, bila kita bersedia dan ubah MINDSET melakukan UNSTRUCTURED PLAY - memang ia akan menjadi satu perubahan yang sangat opposite dengan CLASSROOM STYLE kita. Anak-anak kita akan dapat belajar CONTROL BEHAVIOUR dan pembelajaran sendiri. Bukankah itu lebih hebat untuk anak-anak kita?

Why I Don't Like Play Based Learning

Ya, konsep PLAY yang sebenar. Bayangkan, no workbooks, lots of exploration and discovery dan anak itulah curriculum.
Kesimpulannya, fikir-fikirkan ada banyak perkara di sebalik PLAY, yang kita semua mungkin belum cukup memahami. Saya sendiri mengambil masa yang LAMA untuk menghasilkan module PLAY, bagaimana pula dengan yang lain2?
Bacalah artikel di bawah ini dengan pemikiran yang terbuka.


0 comments:

Post a Comment