Friday 1 April 2016

Puffy Paint Writing


Apa tu? Kenapa writing macam ni? 
Dalam pada orang lain sibuk dengan cara memegang pensel, kami sibuk dengan menulis dengan cara ini? Apakah?

Relaks! Penulisan ni, bukan sebab nakkan perfection. Dan bukan sebab nakkan cantik. Kalau anda ke mana-mana centre, dan anda nampak semua tulisan cantik je. Sama je! Haaa itu adalah salah satu tanda dimana anak anda mmg di drill kan sehingga perfection. Mistakes are not allowed. Dan sikit-sikit padam. Sikit-sikit padam. Tidakkah perkara ini menunjukkan bahawa, kita manusia tidak dibenarkan melakukan mistakes, dan kesannya? Lihatlah graduan2 yang takut-takut untuk menyatakan idea mereka, kerana takut salah, dan takut untuk di kritik. 

Tetapi dalam sesebuah proses penulisan, kita digalakkan untuk menanamkan minat anak-anak pada menulis. YES! Writing should be a fun activity! Not something yang menyusahkan! 

Bayangkan, anda hantar anak anda ke mana2 tadika. Selama ni, pegang pensel pun sangat jarang, tetiba, disuruh menulis huruf A atau apa-apa huruf pun untuk beberapa muka surat, berulangkali. Ya Allah! Apakah tujuan itu?!?!

  • Satu - Cognitive overload berlaku
  • Kedua - Siap ada homework pulak tu - atas alasan untuk memahirkan penulisan huruf tersebut
  • Ketiga - kita rasa, praktis makes perfect. Eraser is your child's number one friend. Sikit-sikit padam. Salah sikit, kena marah. Salah tulis, kena koyak buku. Aduhhh! Walhal - yang sebenarnya berlaku, kita sedang merosakkan minat mereka terhadap menulis! Worse still - umur 3 tahun dah mula drilling bagai.

Kenapa ya? Saya lihat society kita begini. Tidak percaya kepada PROSES, tetapi sibuk dengan HASIL YANG CANTIK. Ada apa dengan cantik? Kalau dalam hati kita perkara itu tidak ikhlas? Yang sedihnya, ramai tidak nampak, disebabkan terlalu mahukan hasil, sehingga melakukan short cut yang hanya memberikan BAD IMPACT pada anak tadi (isu yang sama dengan membaca - cuba up sikit video - anak anda umur 6 tahun yang boleh baca buku di sekolah - dan boleh baca encyclopedia atau National Geographic) cuba try test sikit? It would be a good collective data for me at least.



So berbalik kepada aktiviti ini, puffy paint dengan botol yang besar tu, dan menulis? Apakah kaitannya?
It's all about menanamkan minat yang mendalam terhadap menulis..

- Anak anda tidak dibebankan dengan homework di Kinderkaizen, kerana homework tidak memberikan apa-apa impact positif (kecuali bila sudah sampai umur untuk formal learning). Kami cuba sedaya upaya untuk menanamkan minat pada ilmu, minat pada menulis supaya ianya kekal hingga ke dewasa esok - 

Please! Go slow parents! Let them learn through processes!

-Our KinderKaizeners Parents are awesome!!!-


Facebook : https://www.facebook.com/KinderKaizen/photos/a.745406692192928.1073741828.745389998861264/1005628029504125/?type=3&theater


0 comments:

Post a Comment